Friday 30 March 2012

LANGIT JOGJAKARTA....


Apa yang menarik di Jogjakarta?  4 hari 3 malam di Jogjakarta bersama keluarga kakak sulung aku berjalan dengan agak baik.  Hari Khamis 22 Mac, 2012 kami (17 orang kesemuanya) menjejaki kaki di bumi Jogja yang terkenal dengan Candi Borobudur dan Gunung Merapi.  Cuma kita orang tak sempat pergi ke Borobudur.  Kami pergi melawat Prambanan Temple jer.  Tapi aku nak citer dulu pasal Gunung Merapi.


Aku tahu sikit sebanyak jer pasal Gunung Merapi di Jogja ni.  Cerita yang paling menarik perhatian bilamana Mbah Maridjan, penjaga kunci Gunung merapi ditemui mati di rumahnya di kaki Gunung Merapi dalam keadaan sujud mengadap kiblat.  Itu citer yang popularla. Konon ceritanya dia ni orang perantara antara penduduk dengan roh Gunung Merapini.  Masa Merapini meletus tahun 2006, Mbah Maridjan ni selamat, sebabtu masyarakat setempat anggap diani macam kebal.  Tapi bila meletus lagi tahun 2010, Mbah Maridjanni mati jugak.  Sejak tu dia jadi sebutan dan gambar dia begitu popular dan dijual di kaki gunung.

Ni gambar mayat Mbah Maridjan yang ditemui 

Gunung Merapi ni dikatakan yang paling aktif di dunia.  Banyak nyawa yang terkorban setiap kali ia meletus.  Tapi depa tetap nak terus duduk kat kaki gunungni sebab tanahnya yang subur. 





Nak naik ke kaki Gunung Merapini kena naik motorsikal atau kereta 4wd.  Kita orang sewa 3 biji kesemuanya. Kalau jalan kaki diberitakan memerlukan masa 5 hingga 6 jam untuk sampai ke puncak.  Pengalaman yang seronok jugaklah naik keretani.  Siap rosak lagi tengah jalan.  Terpaksa turun semua dan start balik.  Nasib baik ok.  Kalau nak menapak ke atas, memang penatlah. Along aku terjerit-jerit jugaklah sebab jalan dia yang teruk dan tak stabil.  Dan ada sekalitu Aezie yang duduk kat sebelah Along aku tu menjerit dan kata:  janganlah himpit.  Sakit!  Rupa-rupanya Along aku sudah terhimpit badan dia yang kurus keringtu...Nasib tak lemas kena himpit!  Bagai tak mahu along aku ketawa...

Ingatkan naik keretatu bolehlah sampai ke puncak, rupanya suku jalan jer, separuh pun tidak.  Cuma nampaklah pemandangan yang menarik dan langit yang membiru.  Kat sini kami amik masa berfoto sambil beli barang dan makan pisang emas dan pisang embun.  Cuaca panas tapi memang nyaman sebab angin yang kuat.  Jadi tak ada siapa pun yang perasan muka dah terbakar!  Balik rumah malamtu baru perasan masing-masing muka dah hitam.  Nasib baik aku pakai sun block.   
 




Turun dari kaki gunung kita orang sempat lagi tengok-tengok deretan kedai yang jual pelbagai barangan souvernir dan makanan.  Aku beli gak jagung bakar dan makan dalam bas.   Enak jugak tuuu....




Kembali semula ke bandar Jogja, perut dah lapar.  Kita orang singgah di sebuah restoran yang dari luar dan dalam memang nampak sungguh menarik.  Siap ada surau dan toilet yang agak bagus dan bersih.  Tapi makanannya betul-betul mengecewakan.  Tak ada laukpun!  Aku sempat sambar ikan goreng kat Aezie dan aku pulak amik ayam masak merah.  Itu je lauk yang ada, tak ada pilihan!  Kiranya makan yang paling tidak enak sekali di Jogja!  Tapi sebab lapar, telan gaklah....


Tapi masa memula sampai ke Jogja tu kita orang makan sedap gak kat kedai makanan Padang.  2 jam setengah kat dalam flight, pastu terpaksa beratur panjang pulak untuk clear imigresen, pun amik masa lebih sejam gak baru boleh kuar dari airport.  Memanglah perut lapar.  So bila kena dengan makanan Padang, makan bagai tak mahulah jawabnya!

 baru tiba di Jogjakarta.                                 Bebudak kepenatan menunggu untuk lepas imigresen!

Selepas makan, kita orangpun dibawa ke hotel Whiz.  Hotelni betul-betul kat tengah deretan kedai yang menjual pelbagai barangan souvenir.  Laluan di kiri kanan memang kecik dan dipenuhi dengan beca dan kereta yang lalu lalang.  Hotelni kecik jer, tapi cukup menarik.  Pekerjanya baik2 belaka.  Biliknya kecil, tapi amat selesa dan bersih.  Cuma setiap pagi kami dihidangkan dengan 3 pilihan yang berasaskan nasi!  Nasi, nasi dan nasi!  Dah memang itu makanan utama dia orang.  Terpaksa telan gak la.  Tapi nasi dia memang lembut, lembek dan sedap.  Cuma bila pagi, petang siang dan malam makan nasi, penat jugaklah....

 Gembirakan semua? 

Cerita seterusnya akan menyusul.....Klik di SINI



6 comments:

  1. berapa sewa 4wd untuk gunung merapi tu?

    ReplyDelete
  2. berapa sewa 4wd untuk gunung merapi tu?

    ReplyDelete
  3. berapa sewa 4wd untuk gunung merapi tu?

    ReplyDelete
  4. alamak, sori, dah lupa plak berapa sewanya.... Tapi berpatutanla. Pergi je kat situ akan ada orang tempatan yg tawarkan 4wd. Siap boleh tawar menawar lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya kalo di jogjakarta murah kok Gan, jangan khawatir dengan ongkos yang membengkak, pemandangan di kaliurang sangat bagus untuk melihat gunung merapi, saat ini biasanya cuacanya cerah
      :-) . salam

      Delete
  5. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa..

    Kami juga sedaiakan kereta sewa (all new avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50 seats) dengan harga yang berpatutan. Harga bole sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:
    (pakej lain sila whatsapp)

    Day 1
    ● Tebing breksi
    ● Kotagede (kilang silver & chocolate)
    ● Sandboarding Parangkusumo
    ● Parangtritis beach
    ● Manding (leather arts)
    ● Alun2 selatan (sepeda & becak lampu)

    Day 2
    ● Merapi lava tour
    ● Borobudur temple
    ● Kalibiru

    Day 3
    ● Timang beach
    ● Cave tubing pindul
    ● Pinus Forest
    ● Bukit bintang

    Day 4
    ● Drop off to airport

    Harga bermula dari:
    RM 602 (ALL IN)*
    RM 452 (exclude hotel)*

    *kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
    * kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

    Pakej termasuk
    ● Private kereta / van AC standard pelancongan (Grand / all new Avanza / Xenia untuk 2-5 pax, Isuzu elf 11 seater untuk 6-11 pax, Isuzu elf 16/17 seater untuk 12-16 pax, medium bus 31-33 seater untuk 17-33 pax, bigbus 44-54 seater untuk 33 pax lebih)
    ● Pick up & drop off airport
    ● Hotel *2 selama 3 malam (termasuk makan pagi)
    ● Supir / Pemandu
    ● Makan supir
    ● Parking
    ● Entrance fee sesuai itinerary (include Borobudur entrance fee $25 (Rp 325.000)
    ● 4x4 jeep merapi (kongsi 4 orang)
    ● shuttle menuju timang / kalibiru, kalibiru bilamana guna van harus naik ojek sepeda motor
    ● Dinner and lunch sesuai itinerary (halal meals)
    ● Air mineral
    ● Insurance

    Exclude:
    ● Flight Ticket
    ● Airport taxes
    ● Gondola ride bilamana pergi timang
    ● Personal expences (laundry, pulse, shopping etc.)
    ● Menu tambahan untuk dinner / lunch
    ● Tips untuk driver (seikhlasnya)

    Note:
    Harga dapat berubah setiap masa
    Harga tidak berlaku bagi high season

    >>> Untuk pakej pelancongan jogja yang lain sila jangan sungkan kol /whatsapp +628985101301 (FREE).
    >>> Email: ganeshabantul@yahoo.com
    >>> Facebook: www.facebook.com/reviosta (Jati Wijaya)

    Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb



    ReplyDelete